Pierwszy kwartał 2025 roku Boeing zakończył ze stratą zaledwie 31 milionów dolarów. Wzrost dostaw samolotów o 60 proc. sprawił, że całkowite przychody wzrosły o 18 proc. do 19,5 miliarda dolarów. Kwartalne wyniki pozwalają mieć nadzieję, że amerykański koncern zacznie wychodzić na prostą.
W ciągu trzech miesięcy amerykański producent przekazał liniom lotniczym z całego świata 130 komercyjnych statków powietrznych, z czego 105 (80 proc.) to wąskokadłubowce nowej generacji. Koncern dostarczył również pięć B767F, siedem B777F oraz 13 Dreamlinerów. W analogicznym okresie roku 2024 Boeing dostarczył zaledwie 83 maszyny.
Wzrost dostaw o 60 proc. to dobry prognostyk na pozostałą część roku – jest duża szansa, że Boeing dostarczy ponad 400 samolotów. Boeing ma zamówienia na ponad 5 600 samolotów komercyjnych, a łączny portfel zamówień firmy wzrósł do 545 miliardów dolarów.
Optymistyczne wyniki
Częściowe uporanie się z wadami produkcyjnymi i zwiększenie mocy produkcyjnych wpłynęły pozytywnie na kwartalne wyniki finansowe. Okres trzech pierwszych miesięcy roku zakończył się wzrostem łącznych przychodów o 18 proc. do poziomu 19,5 miliarda dolarów amerykańskich. Jedną z najważniejszych informacji jest jednak fakt, że Boeing przepalił mniej gotówki niż we wcześniejszych kwartałach. Kwartalny odpływ gotówki zmniejszył się z poziomu 3,3 miliarda dolarów amerykańskich do 1,6 miliarda dolarów amerykańskich.
Po raz pierwszy raz od kilkunastu miesięcy koncern odnotował dodatni zysk operacyjny (461 milionów dolarów amerykańskich) i 2,4 proc. marży operacyjnej. Mimo to pierwszy kwartał zakończył się zaraportowaniem straty netto w wysokości 31 milionów dolarów amerykańskich, podczas gdy w analogicznym okresie roku 2024 Boeing owa strona była 11-krotnie wyższa. Wtedy strata netto wyniosła 355 milionów dolarów amerykańskich. Gotówka i ekwiwalenty gotówki na koniec kwartału wyniosły 10,1 miliarda dolarów amerykańskich.
Poprawa
Boeing Commercial Airplanes, czyli jednostka odpowiedzialna za produkcje i sprzedaż samolotów, poprawiła swoje wyniki produkcyjno-dostawcze, co przełożyło się na wzrost przychodów o 75 proc. Dywizja zakończyła okres pierwszego kwartału w wysokości 8,1 miliarda dolarów amerykańskich, to i tak ostateczny wynik finansowy jest negatywny. Strata operacyjna wyniosła 537 milionów dolarów amerykańskich – znaczna poprawa w stosunku do pierwszego kwartału 2024 roku, kiedy owa strata wyniosła 1,1 miliarda dolarów.
– Zaczynamy dostrzegać poprawę wyników operacyjnych w naszych przedsiębiorstwach dzięki ciągłemu skupieniu się na bezpieczeństwie i jakości. Nadal realizujemy nasz plan, widzimy wczesne pozytywne wyniki i pozostajemy zaangażowani w dokonywanie fundamentalnych zmian, niezbędnych do pełnego uzdrowienia wyników firmy – wyznał Robert „Kelly” Ortberg, dyrektor generalny Boeinga, zaznaczając, że warunki ekonomiczne na świecie nie są sprzyjające, a koncern działa pod zwiększonym nadzorem regulatorów.